Publicaties en media van: Rapport

63 resultaten


Sinds september 2016 heeft de gemeente Utrecht de “Kanteling Schulddienstverlening” doorgevoerd. Dit hield in dat de toegang tot schulddienstverlening werd verplaatst naar de buurtteams. In 2019 is dit proces voor het eerst geëvalueerd door de Veranderbrigade en de Hogeschool Utrecht, wat leidde tot een aantal verbeterpunten. . Tegelijkertijd werd in 2019 de actieagenda Utrechters schuldenvrij …..

Lees meer

In 2022 is door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een nieuwe aanpak van geldzorgen, armoede en schulden geformuleerd met als doel om armoede en schulden te halveren. Naast het oplossen van schulden is het ook van belang om beginnende geldzorgen aan te pakken: wat houdt de preventie van armoede en schulden in? …..

Lees meer

De vroegsignaleringsaanpak in Amsterdam heeft een zeer hoog bereik: volgens dit recent onderzoek lukt het bij 80% van de inwoners met signalen van betalingsachterstanden om contact te maken. Bureau Bartels, Verwey-Jonker Instituut, Centraal Bureau voor de Statistiek en Hogeschool Utrecht brachten in samenwerking met Gemeente Amsterdam in kaart wat de Vroeg Eropaf-aanpak zo succesvol maakt: …..

Lees meer

In 2019 is een zorgverzekeraar een pilot gestart waarbij een samenwerking is opgezet met de rechtbank van Amsterdam en de maatschappelijke dienstverlening. De samenwerking houdt in dat personen met een betalingsachterstand van de zorgpremie, op verzoek van de zorgverzekeraar, een uitnodiging van de rechtbank ontvangen om op een rolzitting te verschijnen. Tijdens deze rolzitting is …..

Lees meer

Armoede, schulden en gezondheid zijn nauw met elkaar verweven. Mensen met geldzorgen kampen vaak met langdurige stress, een slecht ervaren gezondheid, een ongezonde leefstijl, chronische ziekte(n) en psychische klachten. Deze mensen komen daardoor vaker dan gemiddeld bij de huisarts op het spreekuur met klachten waar niet altijd een medische oorzaak aan ten grondslag ligt. Vroegsignalering …..

Lees meer

Voor het oplossen van schulden is het belangrijk om mensen met schulden in een vroeg stadium te bereiken. Echter zijn er aanwijzingen dat veel mensen die voor een schuldenregeling in aanmerking zouden komen, vroegtijdig stoppen met het traject. De gemeente Utrecht heeft in 2021 onder de naam ‘Coronasanering’ een pakket aan maatregelen ingevoerd om het …..

Lees meer

40% van de mensen die met problematische schulden bij de gemeente aankloppen lukt het niet om een aanvraag voor een schuldregeling af te ronden. Bij de gemeente Utrecht is dat 34%. Wat kunnen wij van Utrecht leren? Als je aan Utrechtse cliënten vraagt wat hen geholpen heeft om op moeilijke momenten vol te houden noemen …..

Lees meer

Mensen met ervaringskennis aan het woord laten in filmpjes of brieven maakt de communicatie persoonlijker en inlevender. Uit interviews bleek dat mensen met een smalle beurs een voorkeur hadden voor een filmpje waarin een voormalige client van schuldhulpverlening vertelde over haar ervaringen. Dat filmpje trok de aandacht door het persoonlijke verhaal wat erin verteld werd. …..

Lees meer