Publicaties en media

511 resultaten

Soms wilt u meer doen dan alleen signaleren dat uw cliënt schuldproblemen heeft. Wat is dan goed om te weten? Welke kennis is nodig om uw cliënt beter te kunnen adviseren of te helpen? Vragen 1. Is iedere gemeente verplicht om schuldhulpverlening aan te bieden? 2. Welke mogelijkheden zijn er voor mensen die het overzicht in …..

Lees meer

Er zijn verschillende instanties die hulp kunnen bieden bij het aanpakken van schuldproblemen. Het type klant, de problematiek die speelt, de ernst van de schulden en het type schuldeisers bepalen wat de best passende hulp is. Aan de hand van vier filmpjes krijgt u informatie wanneer welke voorziening geïndiceerd is. In de werkwijzer voorzieningen is …..

Lees meer

Een gesprek aangaan over schulden is soms lastig. Op het hebben van financiële problemen rust een taboe. We lopen hier niet graag mee te koop, laat staan dat we er over vertellen. Dat taboe geldt ook aan de andere kant, we vragen niet zo maar naar iemands financiële situatie, ook al hebben we het vermoeden …..

Lees meer

Schulden hebben impact. Impact op het dagelijks leven, impact op het functioneren en dus impact op hoe iemand zich gedraagt. Maar wat is er wetenschappelijk gezien bekend over het doorwerken van schulden in iemands leven? In onderstaand filmpje delen we deze inzichten en leggen we uit hoe de impact van schulden op gedrag zich manifesteert …..

Lees meer

Vraag 1: Volgens de wet gemeentelijke schuldhulpverlening moet iedere gemeente schuldhulpverlening aanbieden aan haar burgers. De wet schrijft niet voor hoe de schuldhulpverlening er uit moet zien of aan wie er wel en geen hulp geboden mag worden. De gemeente mag dit dus zelf bepalen. De gemeente bepaalt ook zelf wie de schuldhulpverlening uitvoert. Dat …..

Lees meer

Vraag 1 Femke heeft een laag inkomen en op de korte termijn geen zicht op inkomensstijging. Daarnaast heeft Femke risicovolle schulden, zoals de schuld bij de woningbouwvereniging. Frank en Bianca daarentegen hebben wel mogelijkheden om af te lossen op hun schulden. Zij kunnen fors besparen, waardoor er geld vrijkomt om schulden mee af te lossen. …..

Lees meer

Vraag 1: Het idee achter de schaalvraag is dat je meer zicht krijgt op de motieven van de klant. Welke stappen heeft uw klant al genomen en wat zijn redenen om in beweging te komen? Door het stellen van activerende vragen laat u iemand zijn eigen motivatie, om aan het probleem te werken, hardop uitspreken. …..

Lees meer

Vraag 1: Waar. De onderzoekers Shafir en Mullainathan hebben aangetoond dat door de dynamiek van schaarste mensen ander gedrag vertonen en andere beslissingen nemen, dan wanneer dit niet speelt. We hebben allen een soort ‘mentale bandbreedte’. Hoe meer van onze ‘bandbreedte’ wordt ingenomen door bijvoorbeeld zorgen rondom schulden, hoe minder bandbreedte overblijft voor andere (belangrijke) …..

Lees meer

thumbnail of Werkwijzer deel 3 voorzieningen – januari 2016

Deze werkwijzer is het derde deel van de vierdelige werkwijzer in het kader van het project ‘Schoenmaker, blijf niet bij je leest!’. De werkwijzer biedt praktische tips voor professionals voor wie de aanpak van schuldenproblematiek niet behoort tot hun core business. De werkwijzer bestaat uit vier delen: impact, gespreksvoering, voorzieningen en praktische tips.

Lees meer

thumbnail of Werkwijzer deel 2 gespreksvoering – januari 2016

Deze werkwijzer is het tweede deel van de vierdelige werkwijzer in het kader van het project ‘Schoenmaker, blijf niet bij je leest!’. De werkwijzer biedt praktische tips voor professionals voor wie de aanpak van schuldenproblematiek niet behoort tot hun core business. De werkwijzer bestaat uit vier delen: impact, gespreksvoering, voorzieningen en praktische tips.

Lees meer