De manier waarop incassobureaus winst maken is ‘immoreel en maatschappelijk onverantwoord’, zegt de Consumentenbond. Volgens hun verdienen incassobureaus aan het leed van mensen met schulden. Ook vinden ze de incassokosten vaak buitenproportioneel, waardoor schuldenaars in een neerwaartse spiraal belanden door een ophoping van extra kosten. De incassokosten moeten namelijk door hen betaald worden, en niet door de schuldeiser.
Die ophoping van extra kosten wordt door huidige regelgeving in de hand gewerkt volgens lector schulden en incasso Nadja Jungmann. “Als mensen eenmaal achterstanden hebben, hebben wij een incassosysteem dat schuldeisers eigenlijk aanmoedigt om vooral verder te escaleren.” Dit komt volgens Jungmann door een gebrek aan afspraken en spelregels. “Er zijn wel afspraken zodra er vorderingen bij een deurwaarder liggen, maar dan is het al te laat, dan is een vordering al langs de rechter gegaan. Op dat punt zitten mensen dus al heel diep in de problemen. Die staan dan met hun rug tegen de muur, want iedere schuldeiser vraagt vervolgens het maximale bedrag.” Volgens Jungmann ligt hier ook het probleem. “Iedere schuldeiser mag het maximale bedrag vragen, want er bestaat geen recht op een passende betalingsregeling.”
Volgens Jungmann is het daarom belangrijk dat er vooral duidelijkere spelregels worden ingevoerd. “Dat gaat om hoe het geld dat mensen wél beschikbaar hebben op een eerlijke manier verdeeld kan worden onder schuldeisers”. Hierdoor zou de prikkel voor incassobureaus om het grootste gedeelte van de pot te krijgen worden verminderd en ontstaat er minder concurrentie tussen schuldeisers. Echter ligt het probleem volgens Jungmann niet alleen bij incassobureaus. “Het probleem zit primair in de verzoeken van schuldeneisers. Een incassobureau doet namelijk wat een schuldeiser vraagt. Dan kunnen we dus wel als maatschappij massaal de deurwaarders en de incassobureaus onder de loep leggen, maar dan gaan we wel voorbij aan het gegeven dat zij werken in opdracht van schuldeisers.”
Lees het hele artikel hier.