Module methodiek

Een gesprek aangaan over schulden is soms lastig. Op het hebben van financiële problemen rust een taboe. We lopen hier niet graag mee te koop, laat staan dat we er over vertellen. Dat taboe geldt ook aan de andere kant, we vragen niet zo maar naar iemands financiële situatie, ook al hebben we het vermoeden dat er problemen zijn. Wat zijn dan vragen die u kunt stellen? En wat als uw cliënt vooral weerstand vertoont en niet gemotiveerd lijkt om het probleem aan te pakken? Wat kunt u dan doen? Met welke vragen kunt u uw cliënt wel in beweging krijgen?

Vragen
1. Leg in uw eigen woorden uit hoe een schaalvraag (bijvoorbeeld ‘op een schaal van 0 tot 10, hoe belangrijk is het voor u om…’) motiverend kan werken.
2. Waarom is het zo belangrijk om uw cliënt zelf te laten uitspreken waarom hij of zij aan zijn schuldproblemen wil werken?
3. Formuleer een effectieve vraag om een klant in beweging te krijgen.
De antwoorden kunt u hier vinden.