Nieuwe incassowet moet mensen met schulden beter beschermen

Incassobureaus die veel te hoge kosten rekenen en die schuldenaren proberen te intimideren: de afgelopen jaren ging het regelmatig fout in de schuldenindustrie. Op 1 april 2024 is een nieuwe wet ingegaan, de Wet kwaliteit Incasso Dienstverlening. Deze wet gaat een aantal belangrijke dingen veranderen in de incasso industrie.

Ten eerste bepaalt de wet dat incassobureaus niet meer zomaar opgericht mogen worden. Voorheen kon dit wel, maar vanaf 1 april is er een vergunning voor nodig. Daarnaast moeten incassobureaus zich inschrijven in een register.

Ten tweede moeten incassomedewerkers aan bepaalde opleidingscriteria voldoen. Voorheen werd gezien dat incassomedewerkers soms geen idee hadden van de problemen waarmee schuldenaren te maken hebben. Door de opleidingscriteria moet hier verandering in komen.

Nadja Jungmann, lector schulden en incasso, verteld in de radio uitzending Nieuws en Co van NPO radio 1 wat zij van de nieuwe wet vind. Ten eerste benadrukt ze dat de meerderheid van de incassobureaus het goed doen. Volgens Jungmann is er de afgelopen jaren al veel veranderd in de incassowereld en is deze nieuwe wet een mooi sluitstuk.

Echter heeft Nadja ook kritiek op de nieuwe wet. Zo geeft ze aan dat als medewerkers eenmaal een vergunning hebben gekregen, er niet meer periodiek wordt getoetst of medewerkers nog steeds bekwaam zijn om hun werkzaamheden naar behoren uit te voeren. Hierdoor kunnen zaken nog steeds mis gaan. Daarnaast richt de wet zich alleen op incassobureaus. Echter hebben grote schuldeisers, zoals zorgverzekeraars en telecombedrijven, eigen incassomedewerkers. Deze medewerkers vallen niet onder de kwaliteitseisen van de nieuwe wet, terwijl dit volgens Jungmann wel zou moeten. Als laatste richt de wet zich alleen op incasso aan consumenten en niet aan bedrijven. Er zijn in Nederland echter veel zelfstandigen of mensen met een eigen BV met alleen zichzelf of enkele anderen in dienst. Jungmann vindt dat ook deze mensen meegenomen moeten worden in de nieuwe wet, omdat de scheidslijn tussen een consument en een bedrijf in deze gevallen erg smal is.

Luister het hele fragment hier.