In een poll vroeg consumentenprogramma Radar aan werknemers in loondienst met financiële problemen of zij deze problemen wel eens bespreken met hun werkgever Ongeveer de helft van de respondenten gaf aan dit niet te doen. Volgens Tamara Madern, lector schuldpreventie aan de Hogeschool Utrecht, is het belangrijk dat werknemers contact zoeken met hun werkgever bij geldproblemen. Ze geeft een aantal handige tips over hoe werknemers dit het beste kunnen aanpakken.
In de poll werd schaamte benoemd als reden voor werknemers om geen hulp te vragen. Dit is volgens Madern logisch, maar niet nodig. “Je hoeft je niet te schamen; er zijn veel meer mensen met dit soort problemen. Het belangrijkste is dat je ze gaat aanpakken.” Echter hoeft deze schaamte ook niet in één keer overwonnen te worden volgens Madern. “Je kunt het moeilijke gesprek klein beginnen. Je hoeft niet meteen te zeggen dat je schulden hebt, je kan ook beginnen met het uiten van je zorgen.” Daarnaast geeft Madern nog een andere ingang. Werknemers kunnen vragen of er ondersteuning is bij het invullen van de belastingpapieren, aanvragen van regelingen of het pensioen. “Vakbonden en grotere werkgevers zijn hier wel mee bezig” aldus Madern.
Daarnaast werd in de poll vermeld door werknemers dat ze hun problemen niet uiten vanwege wantrouwen. Madern wijst er daarom op dat een werknemer meerdere opties heeft voor wie hij of zij wil aanspreken op het werk. “Dat kan een eigen leidinggevende zijn, maar ook iemand van de HR-afdeling of de vertrouwenspersoon. Kies degene die je het meeste vertrouwt. Wie weet vind je op die manier een medestander die jouw geldzorgen kan helpen verlichten” aldus Madern.
Meer weten? Lees hier het artikel.